måndag 5 oktober 2009

IKT-pedagogik - Det praktiska

IKT-pedagogik kräver väldigt mycket planering och struktur. Lektionsförberedelsen är relativt tidskrävande, eftersom det blir ett himla letande efter det "perfekta" videoklippet, bilderna och de bästa www-länkarna. Dessutom tillkommer det efterföljande ihopsnickrandet av allt material till något som kan kallas IKT-material.

Allt det man hittar måste struktureras på något sätt. Det är här en genomtänkt mappstruktur kommer in i bilden. Det man hittar måste placeras i rätt mapp, men också i rätt undermapp. Kurser för sig, bilder, dokument av olika slag. Ja, som du förstår växer det bara mer o mer.

O.k! Det är ordning på mapparna & nya saker kan flyttas in på rätt ställe. Det är nu som det finns enorma möjligheter att tillverka ett eget IKT-material. Just det! se till att ha en mapp till färdigt material också & det bästa är om det struktureras enligt kursmodellen.

Hur tillverkar man ett eget, funktionellt IKT-material? Det finns X-antal vägar att gå, men min favorit är en kombination av Power-Point (PPT) och webben. Lägg grunden för ditt visuella material i PPT. Använd dig av lite text, det är ändå du som kommer att prata till materialet som visas upp på storbild. Komplettera därefter din PPT med webben genom att använda dig av hyperlänkar till de videoklipp och bra hemsidor som du vet funkar. Du kan också använda dig av din egna hemsida.

Bilder, text, hyperlänkar osv. Ja, det hittar du i någon av dina mappar. På sikt går det att ösa bra material ur de mappar man har. Det går också att "trycka" in allt direkt i PPT och då minskar behovet av mapparna. Om det är fler lärare som delar på bördorna, vad gäller material. Ja, då går det självklart så mycket fortare.

Tänk också på att försöka göra ditt IKT-material snyggt. Använd snygga bakgrundsfärger, typsnitt som funkar, bilder med hög upplösning. Det material som visas upp på storbild ska vara skönt för ögat.

Kommer att återkomma med fler inlägg i frågan.

Ciao

2 kommentarer:

  1. Ett steg till i det hela, som i mina ögon är en minst lika viktig del av Internetanvändandet i utbildning, är hur man sprider sitt material vidare till andra och hur man själv tar del av deras material. Det är ju minst lika viktigt som att I grunden ha koll på sina egna grejer, åtminstone på en nationell och global nivå.

    Behövs specialsystem där lärare delar kursmaterial och dylikt eller kan man hitta bra arbetssätt som kretsar kring informationsutbyte på befintliga system? Allt ifrån facebookgrupper, twitter, bloggar och sociala bokmärken till personliga hemsidor och mail är ju infrastruktur att dela information, men vad passar bäst i en utbildningsmiljö och hur drar man bäst nytta av sociala koncept som peer approval som blir extremt viktiga i en situation där man skall basera andras utbildning på material från en tredje part.

    Inom dessa områden tror jag det finns mycket att utforska och testa. Att ett arbetssätt fungerar bra för en person betyder ju definitivt inte att alla jobbar bäst så, men det är ju lite det som är grunden till att Internet har blivit det, i det närmaste obegränsade, smörgåsbord vi har nöjet att ta del av.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Härmed presenteras en nyligen publicerad lärarhandledning:
    Att förädla information till kunskap – ett lärande arbetssätt med IKT av docent Jörgen Lindh och undertecknad avsedd för lärarutbildning och lärarfortbildning.
    (Books on Demand ). Se http://www.bod.se/index.php?id=3550&objk_id=667500!

    Vår avsikt med lärarhandledningen är att uppmärksamma en elevaktiv undervisning, som gynnar ett undersökande, kollaborativt och kritiskt granskande arbetssätt i ett försök att vidareutveckla det pedagogiska arbetet med IKT-användning. Se artiklar och webbsida !

    Tidigare erfarenheter visar, att IKT kan utgöra ett viktigt pedagogiskt stöd när det gäller att utveckla elevers samarbets- och kommunikationsförmåga samt förmågan att planera sitt eget lärande.

    Hör gärna av dig så bjuder vi på mer information om ett lärande arbetssätt med IKT!

    Kollegiala hälsningar
    Stefan Svedberg
    lärare och fil.lic.

    SvaraRadera

Humlan flyger

Bloggen är en naturlig fortsättning på projektet.
Här kan alla kommentera projektet eller diskutera IKT-pedagogik. Intresserad av projektet? Klicka
här.