måndag 19 oktober 2009

När det krånglar

Teknik krånglar och så är det bara, eller är det något annat? Jag har använt dator & projektor i klassrummet i ungefär 4 år och de senaste 2 åren har jag alltid tillgång till den teknik som är förutsättningen för min pedagogik. Jag vill kunna använda mig av de audiovisuella möjligheter som en dator & projektor innebär. Jag tror bestämt på att undervisningen blir bättre och att eleverna förstår mer.

Förutsättningen för att det här ska fungera är att tekniken inte krånglar och det gör den nästan aldrig numera. För några år sedan, då jag var ny med tekniken, krånglade det hyfsat ofta. Datorn fick startas om och ibland startade inte program som de skulle. Krångel, krångel och åter krångel.

Förmodligen var det inte tekniken som krånglade. Det var jag som var ovan, hade för bråttom och uppvisade inget tålamod. Kort o gott så kanske det var jag som krånglade.

Det finns några saker att tänka på om man är lite ovan med tekniken.

  1. Öva! Se till att du har bra koll på din dator och de program du tänker använda i klassrummet.
  2. Förbered! Finns allt det du behöver i de klassrum du ska vara i och funkar prylarna.
  3. Öva!
  4. Koppla ihop! Se till att du kan koppla ihop saker på rätt sätt. Kablar ska stoppas in någonstans och se till att du vet var.
  5. Öva!
  6. Vid problem (som inte är ditt fel)! Byt sal fort som tusan och var tillräckligt snäll och felrapportera att inte saker funkade i klassrummet (Felanmälan skulle den kollega ha gjort som hade salen före dig, men ibland glömmer även den bäste).
  7. Öva!
  8. Stressa inte! När ditt klassrum är fullt av elever kan det hända att saker vill krångla. Det krånglade inte när eleverna inte var där, men så fort de satte fötterna innanför klassrumsdörren började saker hända med tekniken. Känner du stress nu kommer det att bli fel och det på grund av att du inte är bekant med tekniken.
  9. Öva!
  10. Öva!
Ju mer man övar, desto snabbare går övergången från nybörjare till en van användare.

Just det! Vad gäller punkt 6. Vet inte om det är ett så särskilt bra tips, eftersom det kommer innebära en himla massa spring i korridorer och ibland med elever i kutandes bakom dig.

Ciao

Mikael

PS

Vi ses i Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Humlan flyger

Bloggen är en naturlig fortsättning på projektet.
Här kan alla kommentera projektet eller diskutera IKT-pedagogik. Intresserad av projektet? Klicka
här.