måndag 19 oktober 2009

När det krånglar

Teknik krånglar och så är det bara, eller är det något annat? Jag har använt dator & projektor i klassrummet i ungefär 4 år och de senaste 2 åren har jag alltid tillgång till den teknik som är förutsättningen för min pedagogik. Jag vill kunna använda mig av de audiovisuella möjligheter som en dator & projektor innebär. Jag tror bestämt på att undervisningen blir bättre och att eleverna förstår mer.

Förutsättningen för att det här ska fungera är att tekniken inte krånglar och det gör den nästan aldrig numera. För några år sedan, då jag var ny med tekniken, krånglade det hyfsat ofta. Datorn fick startas om och ibland startade inte program som de skulle. Krångel, krångel och åter krångel.

Förmodligen var det inte tekniken som krånglade. Det var jag som var ovan, hade för bråttom och uppvisade inget tålamod. Kort o gott så kanske det var jag som krånglade.

Det finns några saker att tänka på om man är lite ovan med tekniken.

  1. Öva! Se till att du har bra koll på din dator och de program du tänker använda i klassrummet.
  2. Förbered! Finns allt det du behöver i de klassrum du ska vara i och funkar prylarna.
  3. Öva!
  4. Koppla ihop! Se till att du kan koppla ihop saker på rätt sätt. Kablar ska stoppas in någonstans och se till att du vet var.
  5. Öva!
  6. Vid problem (som inte är ditt fel)! Byt sal fort som tusan och var tillräckligt snäll och felrapportera att inte saker funkade i klassrummet (Felanmälan skulle den kollega ha gjort som hade salen före dig, men ibland glömmer även den bäste).
  7. Öva!
  8. Stressa inte! När ditt klassrum är fullt av elever kan det hända att saker vill krångla. Det krånglade inte när eleverna inte var där, men så fort de satte fötterna innanför klassrumsdörren började saker hända med tekniken. Känner du stress nu kommer det att bli fel och det på grund av att du inte är bekant med tekniken.
  9. Öva!
  10. Öva!
Ju mer man övar, desto snabbare går övergången från nybörjare till en van användare.

Just det! Vad gäller punkt 6. Vet inte om det är ett så särskilt bra tips, eftersom det kommer innebära en himla massa spring i korridorer och ibland med elever i kutandes bakom dig.

Ciao

Mikael

PS

Vi ses i Stockholm

torsdag 15 oktober 2009

Finalister i tävlingen om Guldäpplet - Tack BP3TF

Vi har blivit nominerade till guldäpplet 2009 och därför vill vi rikta ett stort tack till vår gamla klass BP3TF.BP3TF! Tack för ert slit och engagemang under den tid vi var tillsammans. Utan er hade inte projektet varit möjligt!

Lärarna

fredag 9 oktober 2009

IT-resurs (tänk vad en karta kan göra)

Smörgåsbordet ligger framför oss. Vad kan vi äta och vad smakar godast? Internet är som ett smörgåsbord. Variationsrikedomen är enorm och det finns en stor risk att vi kan gå vilse bland alla smakupplevelser.

När vi kommer till internet och dess enorma resurser är det av största vikt att vi tar fram ett finmaskigt filter så att det dåliga kan tas bort. Där ute i i cyberrymden finns det enormt mycket dåligt och väldigt lite som kan få förmånen att kallas bra.

Det finns en bra hemsida som jag gärna vill att historielärare ska använda sig av. Hemsidan The map as history är en resurs som öppnar upp för bra undervisning. Allt på sidan är inte gratis, men det viktiga är vilka möjligheter som erbjuds.

Klicka gärna här för att komma till ett kartexempel.

Ciao

måndag 5 oktober 2009

IKT-pedagogik - Det praktiska

IKT-pedagogik kräver väldigt mycket planering och struktur. Lektionsförberedelsen är relativt tidskrävande, eftersom det blir ett himla letande efter det "perfekta" videoklippet, bilderna och de bästa www-länkarna. Dessutom tillkommer det efterföljande ihopsnickrandet av allt material till något som kan kallas IKT-material.

Allt det man hittar måste struktureras på något sätt. Det är här en genomtänkt mappstruktur kommer in i bilden. Det man hittar måste placeras i rätt mapp, men också i rätt undermapp. Kurser för sig, bilder, dokument av olika slag. Ja, som du förstår växer det bara mer o mer.

O.k! Det är ordning på mapparna & nya saker kan flyttas in på rätt ställe. Det är nu som det finns enorma möjligheter att tillverka ett eget IKT-material. Just det! se till att ha en mapp till färdigt material också & det bästa är om det struktureras enligt kursmodellen.

Hur tillverkar man ett eget, funktionellt IKT-material? Det finns X-antal vägar att gå, men min favorit är en kombination av Power-Point (PPT) och webben. Lägg grunden för ditt visuella material i PPT. Använd dig av lite text, det är ändå du som kommer att prata till materialet som visas upp på storbild. Komplettera därefter din PPT med webben genom att använda dig av hyperlänkar till de videoklipp och bra hemsidor som du vet funkar. Du kan också använda dig av din egna hemsida.

Bilder, text, hyperlänkar osv. Ja, det hittar du i någon av dina mappar. På sikt går det att ösa bra material ur de mappar man har. Det går också att "trycka" in allt direkt i PPT och då minskar behovet av mapparna. Om det är fler lärare som delar på bördorna, vad gäller material. Ja, då går det självklart så mycket fortare.

Tänk också på att försöka göra ditt IKT-material snyggt. Använd snygga bakgrundsfärger, typsnitt som funkar, bilder med hög upplösning. Det material som visas upp på storbild ska vara skönt för ögat.

Kommer att återkomma med fler inlägg i frågan.

Ciao

Humlan flyger

Bloggen är en naturlig fortsättning på projektet.
Här kan alla kommentera projektet eller diskutera IKT-pedagogik. Intresserad av projektet? Klicka
här.